3 mentale fælder, der påvirker dine resultater

Opstarten efter en lang sommerferie er et oplagt tidspunkt at gøre status på. Det er et naturligt tidspunkt at vurdere dine indsatser, sætte nye mål for den tid, der kommer og beslutte dig for, at nu skal du holde fokus på det, der for alvor rykker dig.

Vi har de bedste intentioner men så rammer hverdagen med alt hvad dertil hører af lange møder, eksploderende mailbakker og hasteopgaver fra kunder, chefer og kollegaer.

Før vi ved af det, er dagen blevet opslugt af småopgaver og andres agendaer, og vi har slet ikke fået skævet til de planlagte opgaver, som stadig står afventende på dagens ToDo liste.

Undersøgelser viser, at kun 26% når de opgaver, som de sætter sig for hver dag. Måske er du en af dem? Og måske er din naturlige reaktion, at du hver dag slår dig selv oveni hovedet, fordi du igen ikke nåede i mål med det du havde sat dig for.

Her vil jeg dog anbefale dig, at holde inde med denne uproduktive handling 😉 og i stedet læse med videre her. Der er nemlig tre mentale fælder, som vi ofte falder i, og som har betydning for, om du kommer i mål med dine opgaver.

Mental fælde nr. 1: Planlægnings-fælden

En af de primære årsager til, at vi ikke når i mål med vores opgaver er, at vi undervurderer, hvor lang tid det tager at udføre en opgave og derfor er vi urealistiske, når vi planlægger. Vi tager ikke højde for forstyrrelser, manglende information eller det faktum, at vi ikke er gearet til at performe 120% dagen igennem.

Ifølge nobelprisvinder Daniel Kahneman, så fejlestimerer vi i gennemsnit med 30-50% når opgaver skal planlægges.

I praksis betyder det, at hvis vi eks. estimerer, at en opgave tager en time, bruger vi nærmere 1,5 time. Det kræver ikke de store matematiske egenskaber at regne ud, at en otte timers arbejdsdag lynhurtigt bliver krydret med ca. tre timers aftenarbejde.

Hvad kan du gøre?

Sørg for at planlægge med en buffer, når du estimerer, hvor meget du kan nå i løbet af en dag. Jeg anbefaler, at du maksimalt planlægger 70% af din dag.

Så har du skabt luft til uforudsete opgaver, og du har taget højde for, at nogle opgaver eventuelt tager længere tid end forventet.

Mental fælde nr. 2: Fejrings-fælden

Det er vigtigt at fejre de små sejre. De er med til at holde motivationen oppe. Men nogle gange kommer vi til at fejre os selv for gode præstationer, selvom de dårlige måske opvejer dem.

Du er måske stolt af, at du løber hver morgen, men i din iver over at fejre dig selv som et viljestærke menneske (!), tømmer du slikskålen foran Netflix hver aften.

Et af de eksempler, jeg ofte ser, er, at vi lige skal have overstået en masse småopgaver, inden vi kan begynde på det store projekt.

Når alle småopgaverne er løst, føler vi os produktive, og det vil vi gerne fejre ved at tjekke Facebook, spise kage eller hyggesnakke med en kollega.

Udfordringen er, at småopgaverne ikke var særlig vigtige. Men fordi vi har travlt med at fejre vores effektivitet, får vi ikke taget hul på det store projekt, som for alvor flytter forretningen.

Hvad kan du gøre?

Prøv at bytte om på rækkefølgen af din planlægning og dit forbrug af din mentale energi.

Hvis du i stedet dedikerer den første time af din dag til din større fokusopgave, vil du mærke, at du herefter trænger til at fikse en masse småopgaver, hvilket passer perfekt til de ting, som du nu har på agendaen.

På den måde får du klaret både de store opgaver, mens den mentale energi er til det, og de små, mindre krævende opgaver, når hovedet trænger til at koble fra.

Mental fælde nr. 3: Jeg gør det i morgen-fælden

Jeps, du har gættet det. Overspringshandlinger. De fylder en stor del af vores hverdag og stjæler værdifuld tid.

Grundlæggende handler overspringshandlinger om kampen mellem vores nutidsjeg og vores fremtidsjeg. Fremtidsjeget vil være velforberedt til alle møder, fremstå professionel og lande den store kundeaftale, men nutidsjeget hellere vil besvare en ligegyldig mail med det samme, tjekke sportsnyhederne eller omorganisere filerne fra 2012.

Hagen ved det er, at fremtidsjeget sætter retning og mål og har ambitioner, men det er nutidsjeget, der tager action og får ting til at ske.

Hvad kan du gøre?

Du skal først og fremmest forholde dig nysgerrigt til dine overspringshandlinger og holde op med at slå dig selv oveni hovedet. Der er en årsag til, at du overspringshandler, og hvis du ikke tager action, bliver overspringshandlingerne ved med at stjæle din tid.

Gør dine langsigtede mål opnåelige ved at bryde dem ned i små, afgrænsede opgaver, som du har let ved at tage fat i. På den måde gør du det lettere for nutidsjeget at træffe gode valg.

Vil du have konkrete værktøjer til at knække koden til dine overspringshandlinger, kan du besøge (eller genbesøge) min bog ”Forvandl overspringshandlinger til effektiv arbejdstid”. Her guider jeg dig igennem fire konkrete steps, som maksimerer din tid hver dag.

Bedre tid i din hverdag?

Når du er opmærksom på disse tre faldgrupper, har du et bedre fundament for at tage kontrollen, skabe en realistisk planlægning og nå i mål med de ting, som har størst værdi for dig.

Du kan kun bruge din tid én gang. Sørg for, at din værdifulde (arbejds-) tid bliver brugt på det du kan være stolt af. Det som bliver bemærket. Det som flytter dig og din virksomhed til helt nye højder.

…med et nyt online kursus

Hvis du oplever, at du har svært ved at få mængden af opgaver, til at balancere med den tid du har til rådighed, så er jeg i disse dage ved at lægge sidste hånd på et online kursus “4 steps til bedre tid”.

Her får du hjælp til at maksimere din tid hver, dag ved at holde fokus på de opgaver, som for alvor flytter dig og din virksomhed.

Hvis du er nysgerrig, så skriv dig op på interesseret-listen her, så er du den første der får besked, når kurset går i luften.