få tid til at læse

Slib saven: Sådan finder du tid til at læse

Du kender med stor sandsynlighed Steven Coveys berømte 7 gode vaner. Den sidste og syvende vane handler om at slibe saven. Det er et spørgsmål om at forny dig og holde dig skarp, både på dit faglige felt og som menneske.

Covey taler om fire dimensioner af livet;

Den sociale dimension, som kan fornys ved at netværke, møde nye mennesker, være sammen med familie og venner
Den fysiske dimension, som kan fornys ved at dyrke regelmæssig motion, spise sundt og sørge for at få sovet nok
Den spirituelle dimension, som kan fornys ved at meditere, gøre en forskel og reflektere over livet og vores eget bidrag
Den mentale dimension, som kan fornys ved at skrive dagbog, problemløse, holde pauser og læse

I dag skal det handle om, hvordan vi kan slibe vores mentale sav ved at få styr på vores læsestof. For hvordan går vi fra intentionen om at holde os skarpe og opdaterede, til rent faktisk at få læst.

Lad mig gætte…

Du har samlet et hav af relevante e-bøger, artikler, analyser, kronikker, nyhedsbreve mv. som du virkelig gerne vil holde dig opdateret på. Det er læsestof som vil øge din faglighed, som sikrer at du er up-to-date på dit felt og som med stor sandsynlighed vil give dig nye, fantastiske ideer der vil betyde en endnu højere performance og arbejdsglæde.

Argumenterne er absolut til stede for hvorfor du bør prioritere at få dem læst.

Problemet er bare, at når de dumper ind i din mailboks, så har du sjældent tid til at læse dem lige her og nu. Du sidder måske fordybet i en anden opgave, er på vej til møde eller du er ude af huset hele dagen. Og når du igen besøger din indbakke, så er den eksploderet i nye hasteopgaver, som du bliver nødt til at håndtere. Derfor ligger dit læsestof i indbakken i laaang tid, indtil du til sidst bliver irriteret og sletter dem igen. Det bliver din sav ikke skarpere af.

Sæt dit læsestof i system

Jeg anbefaler derfor, at du sætter dit læsestof i system. For når du har en fast metode for hvordan du håndterer dit læsestof, så er det langt mere sandsynligt at det bliver læst. Uden at det ”forstyrrer” dit øvrige arbejdsflow.

Metoden består af 3 trin

  1. Opret en undermappe i din indbakke, der hedder “Ugens læsestof”
  2. Når du modtager en mail med læsestof, som ikke kræver gennemgang nu og her, så flytter du den straks over i din nye undermappe
  3. Afsæt et tidspunkt på ugen, hvor du beslutter dig for at sætte dig ned og læse det

Min egen læsestund er oftest fredag mellem kl. 14-15. Her er der så småt ved at gå weekend i den rundt omkring og jeg ved, at jeg som regel har mulighed for at tage en rolig stund og fordybe mig

Grundlæggende er der tre årsager til, at denne tilgang er effektiv

1) Du fastholder dit arbejdsflow

Læsestoffet kommer væk fra indbakken og forstyrrer ikke dit øvrige arbejdsflow.

Jeg synes det er virkelig rart, at jeg med god samvittighed kan flytte læsestof ud af min indbakke nu og her, vel vidende at jeg allerede har planlagt at få det læst om få dage. Det bliver altså ikke slettet, men blot prioriteret til et tidspunkt, hvor jeg aktivt har taget stilling til at jeg vil bruge min tid på at læse.

Et tidspunkt som ikke er dikteret af, hvornår afsenderen mener jeg bør afsætte tid.

2) Du absorberer den tilegnede viden bedre

Når du “puljer” ensartede opgaver, er du i mindsettet for denne type opgave. Når vi udfører ensartede opgaver i forlængelse af hinanden, så går det hurtigere og vi gør det bedre. Det gælder langt de fleste opgaver. Hvis du skal skrive tilbud til kunder, så er det hurtigere at skrive tre i forlængelse af hinanden fremfor at skulle skrive dem over tre dage.

Det samme gælder for læsestof. Når du er i mindsettet for at læse så absorberes den viden du tilegner dig bedre. Det giver dig også mulighed for at indrette dig efter opgavens karaktér – måske du kan flytte dig til et roligt hjørne eller en blødere stol.

3) Du undgår at skulle tage stilling hele tiden

Når du har en fast rutine for, hvordan du håndterer læsestof, så slipper du for at tage stilling til, om det nu er det rigtige tidspunkt at læse dén nyhedsmail eller dét tidsskrift på. Du ved at det bliver læst, når DU vælger at det passer, og ikke når afsenderen sender det afsted.

Ydermere så flytter du læsestoffet fra at blive en potentiel overspringshandling, da vi ofte har en tendens til at læse nyhedsmails og andet, når vi ikke lige orker, at gå i gang med næste opgave på opgavelisten. Så nupper vi i stedet lige en nyhedsmail.

Men udfordringen er her, at når vi er ”overspringshandlings-mindsettet” så er vi langt mindre kritiske overfor hvad vi læser, da vi i højere grad har fokus på at slippe væk fra noget (nemlig den opgave vi burde lave nu) end at være fokuserede på den opgave vi faktisk udfører (tilegne os aktuel viden).

To væsentlige forudsætninger for metoden:

For at denne metode kan skabe det fokus og den dedikerede læsetid som du har behov for, så er der lige to forudsætninger, som du bør holde dig for øje.

Forudsætning nr. 1

At dit læsestof er relevant, ellers bruger du tiden forkert.
Alt der ikke er relevant skal afmeldes. Ikke bare slettes. Men afmeldes! Ellers skal du tage stilling til det igen og igen og det er spild af tid. Så brug lige 30 sekunder ekstra på at få det afmeldt og vær god ved fremtids-dig.

Forudsætning nr. 2

At dit læsestof ikke har en presserende deadline.
Hvis dit læsestof har en konkret deadline, eks. en rapport der skal læses til et bestyrelsesmøde på torsdag eller en artikel om et emne, du skal holde møde om på mandag, så bør læsestoffet i stedet håndteres som enhver anden opgave, der sættes på din opgaveliste den dag du planlægger at læse det.

Bonustip

Hvis du modtager nyhedsmails, artikler mv. så kan du med fordel opsætte en regel, der automatisk filtrerer nyhedsmails over i din ”Ugens læsestof” mappe. Så undgår du helt at blive forstyrret i dit arbejdsflow og kan altså eliminere trin 2.

I mit nyhedsbrev giver jeg helt konkrete tips til, hvordan du kan ændre og tilpasse dit arbejdsflow, så du får mere ud af din tid hver dag:

Hvis du vurderer, at det er relevant for dig, så kan du tilmelde dig lige her:

Vi høres ved 😉

Click here to add your own text